Debata JV “Hoću važne teme, neću šećerleme”: Građani moraju da znaju na šta se troši njihov novac

2371
Gde idu medijske pare?; Foto: JV

Autor:M. Z.Izvor:Južne vesti

Niko nikada nije pitao građane šta im je potrebno od medijskih sadržaja, a pored toga potrebno je da građani tačno znaju šta se finansira njihovim novcem – neke su od poruka debate “Hoću važne teme, neću šećerleme” o projektnom finansiranju medija. Princip bahatosti ušao je u sve sfere društva, pa i u ovu, nikakva pravila se ne poštuju, rekli su učesnici.

Na niškim konkursima koji se raspisuju za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa u poslednjih pet godina podeljeno je nešto više od 3 miliona evra (353 miliona dinara). O tome kako je taj novac potrošen govorili su Zorica Miladinović iz Danasa, Dragan Đorđević iz Odbora za ljudska prava i Gordana Bjeletić, glavna urednica Južnih vesti.

Upravo je Odbor za ljudska prava Niš pokrenuo inicijativu da se građanima Niša omogući da utiču na to za koje se teme i kakav pristup izveštavanju izdvaja novac svih građana.

Niko nije pitao građane šta žele. Više od 3 miliona naših para je dato za to, a nikada građani nisu pitanu – koji su prioriteti, koje su teme. Nekada je javnim novcem finansirano praćenje rada lokalne samouprave – rekao je Đorđević.

Grad Niš, odnosno gradska vlast, nije pristala da na saradnju po kojoj bi zajedno pratili kako se novac dat za medijsko sufinansiranje troši, kao i kako se biraju teme.

Medijski sadržaji su dobar format da se neki problem iz svih uglova osvetli i omoguće informisane odluke. Međutim, građani ne znaju za šta se troše javni novci kada je informisanje u pitanju – naveo je Dragan Đorđević.

Novinarka Danasa i bivša predsednica Lokalnog antikorupcijskog foruma Zorica Miladinović kaže da nema političke volje da se ovo pitanje reši, a medije koji se bave propagandom, a ne novinarstvom i ne svrstava u medije.

Ne razumem novinare kojima je važno samo da se slikaju, a sve vreme zapravo laže. Ne znam kako spavaju, kako se ujutru pogledaju u ogledalo.

Čak i mi koji radimo u profesionalnim i nezavisnim medijima smo pravili propuste. Ali, medijima ne mogu da nazovem one koji se bave aktivnom propagandom vlasti. Medijska pismenost građana nije na zavidnom nivou.

Građani ne određuju temu, sadržinu, ni ton medijskih sadržaja. Oni se uključuju tek kroz povremena uključenja u programe lokalnih televizija i povremene ankete – navela je Miladinović.

Dodala je i da mediji moraju učiti vlast da je dijalog vlasti sa građanima neizbežan.


Gordana Bjeletić: Bahatost na svim nivoima

Glavna i odgovorna urednica Južnih vesti Gordana Bjeletić kaže da bi mnogi rekli da su pare za medijske konkurse – bačene. Podsetila je da je bilo i projekata sa lepim nazivima, a sadržaj je bio – izjave zvaničnika.

Za potrošenih 3 miliona evra za 5 godina, Bjeletić kaže – “kao da ste potrošili novac za mercedes, a dobili trotinet”.

U osnovi svega je da je javnost nezainteresovana. Da postoji pritisak javnosti, menjala bi se politička volja. Sad troše kako hoće – rekla je Bjeletić.

Ipak, ključni problem vidi u širem društveno-političkom trendu.

Ključni princip je bahatost u javnom prostoru. Bahatost u svemu. Počelo je sa govorom, a nastavilo se i ne poštovanjem propisa i sudskih odluka. Situacija u društvu nije normalna – napomenula je Bjeletić.

Na FB strani Odbora za ljudska prava Niš građani mogu dati podršku peticiji kojom se traži Mehanizam za utvrđivanje javnog interesa u javnom informisanju.

Kompletnu emisiju pogledajte u videu na vrhu teksta.

Realizaciju projekta ,,Budimo InofrmisaNi“, finansira Vlada Ujedinjenog Kraljevstva, kao deo programa „Podrška građanskom aktivizmu u zajednici“ , a koji sprovode British Council i Trag fondacija.

Ovaj materijal je finansirala Vlada Ujedinjenog Kraljevstva; izrečeni stavovi ne moraju nužno odražavati zvaničnu politiku Vlade Ujedinjenog Kraljevstva.